Maandag t/m vrijdag geopend van 9:00 - 17:30
Selecteer een pagina

Brexit regels

Huisdieren meenemen van en naar Verenigd Koninkrijk na de Brexit
Als u huisdieren mee wilt nemen naar het Verenigd Koninkrijk vanuit de EU dan gaat er na 1 januari 2021 niets veranderen, zo heeft het VK aangegeven.

U reist van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk
De volgende eisen blijven gelden voor uw hond of kat:
• chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiësvaccinatie)
• rabiësvaccinatie (vervoer pas mogelijk minimaal 21 dagen na de eerste vaccinatie)
• geldig Europees dierenpaspoort
• behandelen tegen lintworm (Echinococcus). Dit geldt alleen voor honden. Uit te voeren minimaal 1 dag (24 uur) en maximaal 5 dagen (120 uur) voor het tijdstip van binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk.

U reist van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland
Als u van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland (terug)reist, dan heeft u geen bloedtest nodig, maar moet uw hond of kat in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
• chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiësvaccinatie);
• geldige rabiësvaccinatie (vervoer pas mogelijk minimaal 21 dagen na de eerste vaccinatie);
• geldig reisdocument: een Europees dierenpaspoort dat is uitgegeven in een lidstaat van de EU of een gezondheidscertificaat afgegeven door de officiële autoriteit van het VK. Een Europees dierenpaspoort dat is uitgegeven in het VK is vanaf 1 januari 2021 geen geldig reisdocument meer.

Let op: Vanaf 1 januari 2021 mag een dierenarts in het VK de vaccinaties niet meer in het Europees dierenpaspoort zetten. Wordt uw huisdier na 1 januari in het VK gevaccineerd tegen rabiës? Dan moet uw dier met een gezondheidscertificaat naar de EU reizen.

Bloedtest niet nodig
Een bloedtest is niet nodig bij een reis van het VK naar de EU. Sinds 9 december 2020 heeft de EU het VK aangewezen als een laagrisicoland voor rabiës. Met een bloedtest toont u aan dat uw hond of kat voldoende beschermd is tegen rabiës.
Zie voor meer informatie onze keuzehulp Honden en katten meenemen uit het buitenland.

Verboden honden
Sommige honden zijn in het Verenigd Koninkrijk niet toegestaan. Het gaat om de volgende typen honden:
• Pitbull terriër
• Japanse tosa
• Argentijnse dog
• Fila brasileiro

Hoe de honden er uitzien is belangrijker dan ras of naam. Zie voor meer informatie de pagina banned dogs op de website gov.uk.