Maandag t/m vrijdag geopend van 9:00 - 17:30
Selecteer een pagina

Besmettelijke konijnenziekte maakt tientallen slachtoffers.

Ent uw konijn in tegen Myxomatose en RHD konijnenziekte. Zo mankeren ze niks, zo liggen ze dood in hun konijnenhok.

De konijnenziekte RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease) wordt ook wel VHD of RHD genoemd. Net als de gevreesde myxomatose heerst het virus met golven. Het was een paar jaar rustig, maar het virus duikt nu ineens op in twee varianten.
De konijnenziekte Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Myxomatose behoort tot de pokkenvirussen.

Hoe wordt een konijn besmet met Myxomatose?

Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen!

Welke symptomen heeft een konijn met Myxomatose?

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen(=incubatietijd) is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Ook verdikkingen in de huid kunnen optreden. Vaak zijn de oren verdikt en voelen warm aan. De verschijndelen lijken te verschuiven van knobbels op de oogleden tot meer het beeld van de verdikte oogleden en oren.

Ze zijn echt ziek!
De konijnen zijn er echt ziek van . Ze voelen warm aan, zijn suf en bewegen weinig.

Hoe wordt een konijn besmet met RHD?

Het virus wordt door besmette konijnen uitgescheiden via urine, ontlasting en speeksel. Het RHD-virus is zeer besmettelijk en erg resistent. Het kan in de omgeving enkele maanden ‘overleven’ en dieren besmetten. Het virus wordt door direct en indirect contact overgedragen. Met indirect contact bedoelen we dat de besmetting niet direct van konijn op konijn plaats vindt maar via kleding, schoenen, mensen, andere dieren of planten. Een paardenbloem uit de berm kan bijvoorbeeld besmet zijn door een wild konijn. Geef daarom geen vers geplukte planten aan uw konijn.

Het is een uiterst besmettelijke ziekte met een snel en zeer ernstig ziekteverloop. Het wordt veroorzaakt door een virus, een calicivirus. In de jaren tachtig werd dit virus in China voor het eerst ontdekt en daarna volgde een snelle uitbraak in Europa, waarbij miljoenen konijnen stierven.

Welke symptomen heeft een konijn met RHD?

Na een besmetting met het virus verspreidt het zich snel over het hele lichaam, binnen 24 tot 48 uur na besmetting wordt het konijn ziek. De symptonen en klachten zijn:

• Krampen en coördinatieproblemen.
  • Bloederige neusuitvloeiing.
  • Verminderde eetlust.
  • Koorts of in een erger stadium ondertemperatuur.
  • Tekenen van pijn, tandenknarsen of schreeuwen.
  • Soms diarree en geelzucht.
  • Sterfte, meestal binnen 72 uur.

Als het konijn de ziekte overleeft, blijft het konijn nog wel lange tijd, minimaal 4 weken, het virus uitscheiden. Dit is belangrijk, want ook al is het konijn niet ziek meer, het is nog wel erg besmettelijk voor andere konijnen.

Hoe kan een konijn met Myxomatose en RHD behandeld worden?

Voorkomen is beter dan genezen. Omdat beide ziekten geen pretje zijn om te krijgen en je konijn hieraan kan overlijden is het belangrijk om de ziekten te voorkomen door middel van een vaccinatie. Er bestaat één vaccinatie die beide ziekten tegengaat.

Mocht het konijn al ziek zijn, is ons advies om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw dierenarts voor een behandeling.

In de meeste gevallen verloopt de ziekte echter zo snel dat een behandeling te laat komt.
Vaccinatie vooraf biedt een goede bescherming een geeft een jaar lang bescherming. Daarom blijft vaccinatie het belangrijkste wapen tegen RHD. adviseren nog gezonde konijnen te laten inenten voordat het epidemische vormen aanneemt.

Voor meer informatie hierover of voor het maken van een afspraak met een dierenarts van Dierenkliniek Nootdorp, belt u 015-2579578.